Flere nuancer i lugt og smag efter tobaksafvænning

Efter dit rygestop kommer alle de helbredsmæssige fordele

Når du kommer igennem dit rygestop vil du meget hurtigt kunne mærke alle de helbredsmæssige fordele. Faktisk kommer de allerede dagen efter dit rygestop, men du vil reelt først kunne mærke det efter et par dage.

For eksempel vil din smags- og lugtesans efterhånden blive bedre og bedre. Det betyder, at du kan smage og lugte mange flere nuancer, end du er vant til. Din mad vil nok smage meget bedre, og måske vil der være nogle få madvarer, som du pludselig ikke kan få nok af, men som måske ikke rigtig sagde dig noget, da du røg.

Det vil også betyde, at der kommer et tidspunkt i din rygeafvænning, hvor du vil synes, at lugten af røg irriterer dig, hvilket er en god ting. Det betyder nemlig, at du er godt på vej til at blive røgfri, og skynd dig derfor at få vasket alt det tøj, hvor du kan lugte røgen.

Mange eks-rygere er faktisk mere sarte over for tobaksrøg end aldrig-rygere, fordi de tidligere rygere har været vant til aldrig rigtig at kunne lugte det. Derfor er lugten meget værre, når lugtesansen kommer tilbage efter et rygestop end den er for aldrig-rygere, som er vant til, hvordan det lugter.

Kom i gang med dit rygestop nu – du vil kun forbedre din livskvalitet!


Rygetrang varer kun få minutter

Din trang til rygning er meget kortvarig

Hvis du har problemer med lysten til rygning i dit rygestop, så læs med her og bliv lidt ekstra motiveret for at holde ved i din vej på at blive røgfri.

Når du får lyst trang til en cigaret, varer denne trang faktisk kun 3-7 minutter.

Det vil sige, at hver eneste gang du får lyst til en cigaret, vil rygetrangen være ovre på få minutter. Du skal altså prøve at tænke på noget andet i det lille stykke tid, og så vil du ikke længere have brug for en cigaret.

Det kan godt være, at trangen i starten af dit rygestop vil komme ofte, men efterhånden som der går noget tid, vil der være længere og længere imellem de perioder, hvor du får trang til en cigaret. Når trangen melder sig er det altså at have noget andet, man kan tænke på eller beskæftige sig med, indtil trangen er væk.

Kan man ikke godt holde de få minutter ud?


Om vores rygestop guide!

Denne rygestop guide hjælper dig til at blive røgfri

Velkommen til denne rygestop guide. Vil du gerne have hjælp til rygestop? Så er du kommet til rette sted!

Her får du gode råd og informationer, og du kan læse om, hvordan du på den mest effektive måde kommer igennem dit rygestop.

I et rygestop er der tre faser:

  • Forberedelse
  • Handling
  • Vedligeholdelse

Vi vil jævnligt opdatere denne side, så du kan læse om alle tre faser. På denne rygestop guide forklarer vi først og fremmest, hvorfor det er en god ide at forberede sig på sit rygestop, inden man går i gang, og vi giver eksempler på, hvad der blandt andet er en god ide at tænke over inden sit rygestop.

Herudover kommer vi med gode råd til handlingsfasen, altså det tidspunkt, hvor du rent faktisk har påbegyndt dit rygestop, og enten har smidt cigaretterne eller er ved at trappe ned.

Til sidst giver vi dig motivationen til at holde dit rygestop. Den sidste fase, vedligeholdelsesfasen, er nemlig den hårdeste, for det er her, du skal passe på med ikke at få tilbagefald – dét er svært.

Vi håber, at du kan bruge vores rygestop guide til at hjælpe dig på vej med dit rygestop.

Held og lykke med det!


Søg på rygestop guiden


Nyeste indlæg

Sider